Offical blog of Executive Group

Kako NE izabrati hashtag?

Kada sam predložio ovaj blog post, Igor me je pogledao kao pronalazača rupe na saksiji: “Pa šta tu ima toliko da se piše? Samo koristiš zdrav razum”. Internete, oprosti mu! Uz krilaticu “common sense is not common” proći ćemo neke primere po mom mišljenju pogrešno odabranih hashtagova za kampanje i događaje. Naravno, to mišljenje ne mora biti tačno, i voleo bih da čujem i od vas u komentarima da li mislite da neke stvar ipak treba raditi na ove načine, ili možda još neki način na koji ih NE treba raditi.

hashtag-big

Pre toga, da kratko utvrdimo svrhu hashtaga: da grupiše razgovore o temi, što dalje omogućava lakšu pretragu, upoznavanje ljudi ili aktiviranje bota, najčešće Tweet Wall. Fokusiraćemo se na Twitter, jer je to mreža na kojoj se najčešće koriste (Facebook hashtag nije zaživeo, a Instagram je fokusiran na drugačiji sadržaj i saveti bi stoga bili drugačiji). Hashtag stoga mora biti što kraći, kako bi ostavio više mesta za ostatak tvita i kako bi bio lakši za korišćenje.

Koje su dakle nedoumice oko biranja hashtag-a?

  1. Neko već koristi moj hashtag – moram da nađem drugi!

    Zapitajte se da li vam je taj hashtag zaista pretnja. Koliko se često koristi? Koliko ga ljudi koristi? Da li je korišćen konstantno ili na mahove?Učestvovao sam u organizaciji Evropskog univerzitetskog debatnog prvenstva (EUDC je akronim) i #eudc je takođe koristila španska kozmetička kompanija koja ponedeljkom delila nagrade. Pretraga je davala pedesetak rezultata sa ovim hashtagom, nijedan od kojih nije bio vezan za naš događaj. U tom trenutku, common sense nalaže drugi hashtag?U stvari ne – 50 tvitova je bilo rasuto preko 3 nedelje i skoncentrisani su bili ponedeljkom kada su se delile nagrade, a većina naših 1500 tvitova došla je u nedelju dana prvenstva. Španska kozmetika nam se nije pojavlivala na Tweet Wall-u, niti je smetala online razgovoru.

  2. Da li mi je potrebna godina na hashtagu?

    Ne, jer razgovori od prošle godine ni na koji način neće uticati na razgovore ove godine. Imate samo dodatan korak u analitici, Twitter će sam izfiltrirati stare rezultate u pretrazi, Wall će se ispuniti već novim tvitovima, a trošite 2 (ili čak 4) karaktera nepotrebno.

  3. Da li su mi potrebna dva hashtaga?

    Samo ako postoji izuzetno dobar razlog za drugi. Recimo organizovanje online glasanja u TV emisijama se radi na ovaj način. Međutim, ako jednostavno ne možete da se odlučite koji više odgovara vašem događaju ili kampanji, izaberite jedan. Bilo koji će imati više efekta nego dva.

  4. Da li mi treba UP?

    Ne. Poenta Tweet UP-a jeste da se izdigne određena tema na Tviteru (ili mrežama koje su posle usvojile sistem). Tviter je i napravio hashtag da bi se razgovori o temu grupisali i time izdigla tema. Međutim, ako svi koriste hashtag sa UP, sva pažnja se fokusira na ovaj hashtag. Takođe, razgovori koji se dešavaju bivaju fokusirani na dešavanja na događaju, umesto na temu o kojoj bi kampanja trebalo da priča.

  5. Da li hashtag sme da ima ne-engleska slova (š, ć, č, ž) ?

    Sme, ali treba izbegavati. Twitter tretira #hešteg i #hesteg kao dva različita heštega čime se smanjuje masovnost, i u teoriji stoga smanjuje participacija. Ovako će i ostati, jer kao što možete saznati u bilo kom frizerskom salonu #šišanje nije isto što i #sisanje. Međutim, kako kod nas dosta ljudi koristi “ćelavu” latinicu, ako izaberete #hešteg, neki ljudi će ga neminovno koristiti kao #hesteg. Dodatne komplikacije stvara ćirilica i slova Dž, Lj i Nj. Naravno, nekad je poruka kampanje toliko jasna i esencijalna da mora ići sa Š, što nije kraj sveta, dokle god svesno odlučite da je prioritet ipak da hashtag #širidobrotu.

Jedan do mojih klijenata voli da kaže “nismo hirurzi na otvorenom srcu” i doista pogrešno odabran hashtag nije najveća katastrofa koja može zadesiti jednu kampanju. Međutim, kako se naši razgovori, međusobni i sa brendovima, sve više sele na Internet, tako će i važnost heštegova rasti – globalno već postoje primeri kampanja koje kao slogan koriste hešteg .

Što više bude rasla važnost digitalnog marketinga, rašće i ulog u ovakve odluke. Nemojte praviti pogrešne korake – ne zaostajte za svojim potrošačima!

Goran Jankuloski,
Digital Account Director

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+

Comments are closed.